Han er den du helst ikke vil ha noe med å gjøre, men som legger sjela si i å hjelpe deg når du er i nød.
Tor-Egil Gundersen er den som leder vår Skade- og Bilglassavdeling. Det innebærer at han hjelper deg når du har vært uheldig i trafikken. Eller når du bare skal bytte frontrute på bilen.
Biloppretter
Selv om det blir noen Volvoer i løpet av et år tar også Tor-Egil og de øvrige ansatte på avdelingen seg av alle bilmerker.
– Vi tar imot alle typer biler. Alt med fire hjul. Det er jeg som tar imot kunder. Hjelper dem i nød og deler ut jobbene her på skade- og bilglassavdelingen, forklarer en hjelpsom og imøtekommende kar bak disken på «Svingen» i Berg.
Tidligere holdt avdelingen til hos oss på Sørliefeltet men ble flyttet på grunn av plassmangel. Her ordnes jobben fra A til Å for den som har vært uheldig og kjørt av veien eller kollidert.
– Vi ordner med forsikringspapirer og sørger for at kunden får seg leiebil og kommer seg videre, forklarer Tor-Egil.
Han har jobbet hos oss i 15 år. Før det jobbet Tor-Egil også i bilbransjen, hos en tidligere Nissanforhandler i Halden.
– Da jobbet jeg på Autohuset på Brødløs. Både mekanisk og med bilskade. Opprinnelig er jeg biloppretter.
Kommer gråtende
I dag går det hovedsakelig i kontor- og papirarbeid. Å forholde seg til mange ulike forsikringsselskap er noe han er vant til og takler godt.
– Det er utrolig mange forskjellige forsikringsselskap å forholde seg til. En lærer noe hver dag. Noen vil ha det sånn, andre vil ha det annerledes. Summa summarum er selskapene veldig bra og flinke til å hjelpe sine kunder. Jeg har egentlig to kunder å forholde meg til: våre kunder som er i nød og forsikringsselskapene, sier Tor-Egil.
Målet hans er at kunden ikke skal behøve å tenke på noe som helst. Tor-Egil tar seg av alt og sørger for at leiebilen står klar.
– Det hender jo folk kommer gråtende inn her. Mange har et sterkt forhold til bilen sin og er svært knyttet til den. Bilen er nesten som «barnet». Men jeg prøver å si at det er faktisk bare en bil. Så lenge det kun er snakk om materielle skader går det jo bra, poengterer han og fortsetter:
– Så er det jo ekstra moro å levere tilbake bilen pen og i orden igjen!
Gamle biler
På Skade- og Bilglassavdelingen er det mye å henge fingrene i året rundt. Det topper seg imidlertid når den første glatta kommer.
– Da blir det ekstra mye å gjøre her fordi folk ikke er helt vant til vinterføre. Vi har et godt samarbeid med bilbergingsfirmaer som også har nattevakt for oss.
Tor-Egil stortrives på jobben. Han skryter av miljøet og trives med ansvaret og det å ha frie tøyler.
– Vi er fem tilsammen og ordner oss sjøl her. Har det gørmoro på jobben! Det har ikke vært én dag jeg har gruet meg til å dra på jobben. Det er hyggelige kunder da vet du, sier han smilende.
Rundt femti biler i måneden er innom verkstedet, fra stort til smått. Noen jobber er gjort på et blunk. I de verste tilfeller tar det en måned før bilen er i tipptopp stand igjen.
Mens livet for det meste går med til jobben som han er så glad i drømmer Tor-Egil seg bort innimellom. På veggen henger en kalender med gamle biler. Disse blir ofte samtaleemne blant mange av våre kunder som også er bilentusiaster.
– Jeg er veldig glad i motorsport. Og da mener jeg med gamle biler. Har selv en rød Amazon fra ’67 som pleier å få noen lufteturer i løpet av sommeren… Ellers er vi en gjeng i Halden som reiser litt rundt i Norge, Sverige og England for å se på historisk racing, forteller Tor-Egil.