fbpx

Til tross for at den må kunne defineres som en skrytevegg, er den beskjedent plassert, nesten usynlig for kundene. Muligens et uttrykk for alle prisene Jensen & Scheele har høstet gjennom 30 år er minst like viktig innad i huset som utad.

Vi har samlet Kjell Åge Holter, Suzan Wik, Arne-Henning Scheele og Sven Erik Bjerke fra ledergruppen i Jensen & Scheele Bil for å høre hva det egentlig betyr å ha fått så mange utmerkelser for den jobben som gjøres. Mest kjent er vel at bedriften nærmest har hatt fast plass på toppen av lista når «Årets forhandler» skal kåres. Den har mottatt prisen 20 ganger av 23 mulige. Gleden over å være på topp har vært like stor hver gang. Så har det smertet tilsvarende de tre gangene førsteplassen har glippet. De legger ikke skjul på at det er stor prestisje knyttet til disse kåringene.

“Den skal vi ha neste år”

Arne-Henning Scheele forteller at han og Roger Jensen var til stede på samlingen da prisen for 1991 gikk til Haugesund. De forsto at dette var noe viktig å strekke seg etter.

Roger lente seg over til meg og sa: Den skal vi ha neste år. Og slik gikk det.

Daglig leder Kjell Åge Holter er klar på hva som betyr mest ved å bli Årets forhandler:

Det viktigste er bekreftelsen på at vi gjør en god jobb, og er en av de aller beste forhandlerne. Det er et bredt spekter av kriterier som ligger til grunn når forhandlerne skal rangeres.

Alt teller, så det hjelper ikke å være god på noe hvis du scorer lavt på noe annet. Uten å gå for mye i detalj kan det sammenfattes i at bedriften måles på nær sagt alt. Det gjelder salg, økonomi, service, kundebehandling, hvor tilfredse kundene er samt ulike sider av samarbeidet mellom importøren og forhandleren.

Inspirasjon

– Men litt slitsomt er det vel å bli målt på nær sagt hvert skritt du tar?

Det har vært en viktig inspirasjon for alle medarbeiderne. Når vi får dette kvalitetsstempelet, så betyr det at vi må ha gjort noe riktig, og det er moro når det går bra og du er god. Det å vite at vi blir målt og å jobbe deretter, blir en del av den daglige rutinen. De fire lederne legger ikke skjul på at de har konkurranseinstinkt, og at de er opptatt av å forsvare plassen i toppsjiktet av Volvoforhandlere i landet. Det er nok av andre forhandlere som er ute etter å «ta skalpen» på Jensen & Scheele Bil som Årets forhandler.

At vi vant år etter år ble nok demotiverende for mange andre. Kriteriene ble endret underveis, og da kåringene ble gjort regionsvis, banet det veien for flere vinnere

Hørt noe?

At medarbeiderne er opptatt av kåringen merker vi når det begynner å nærme seg. Da er det mange som lurer på om vi har hørt noe. Det som er spennende, er at vi ikke vet noe om hvordan vi ligger an før avgjørelsen blir offentliggjort. Det blir som å gå en femmil uten sekundering underveis, sier de.

Hva betyr det utad å bli kåret til den beste?

Det viktigste er vel at det er et kvalitetsstempel. Det er vanskelig å vurdere hva det betyr markedsmessig, men det blir lagt merke til, og vi får jo gratulasjoner fra kunder. Det er gjennom å konkurrere at du skjerper deg og gjør deg selv god. Så skal det legges til at det ikke utelukkende er plaketter for Årets forhandler som pryder skryteveggen. Bedriften er lagt merke til og har fått utmerkelser også fra andre samarbeidspartnere, som blant annet forsikringsselskaper. Lokalt henger tildelingen av Halden Sparebanks ærespris i økonomi for 2000 høyt.