fbpx

Avdelingen som går under navnet «Kosmetisk klargjøring» er ikke den mest synlige, men det skal synes at avdelingen har gjort en god jobb. 

Når en bil skifter eier, skal den nye eieren slippe å få med seg rester den forrige eieren har etterlatt seg. Det være seg røyklukt, fotspor, hundehåreller matrester for den saks skyld. De ansatte har sett det meste av hvilket forhold folk har til bilene sine. Klargjøringsansvarlig Geir Arne Hanseseter kan bekrefte at når de får en bil inn til klargjøring, så har den forrige eieren som regel etterlatt seg noen «fingeravtrykk». Det kan være fra den ene ytterligheten til den andre.

De fleste er «midt på treet»

I den ene enden av skalaen har vi de som leverer fra seg en bil som er omtrent like strøken som da de fikk den. De er ikke så mange, men de finnes. I den andre enden er det biler med røykog dyrelukt, hundehår, og kanskje en halvspist grillpølse. Vi har til og med måttet fjerne fotspor i taktrekket. Da kan man jo lure på hva som har foregått i bilen. Men dette er også unntakene. De aller fleste er sånn midt på treet, sier han. Det er en omstendelig behandling bilene får i klargjøringa.

I kriker og kroker der vi ikke kommer til, bruker vi trykkluft for å blåse rent. Alle overflater blir rengjort med interiørsåpe, og er det lukt i bilen fyller vi den med ozongass som får virke en stund før vi lufter den ut. Ozon tar knekken på bakteriell lukt, forteller Geir Arne. Skulle de få inn biler som kan inneholde covidsmitte, kjører de en renseprosess gjennom klimaanlegget før jobben starter.

Forsegler lakken

De som kjøper en bil, vil gjerne at den skal være blank og fin. Den utvendige finishen er en viktig del av jobben som starter med å få bort alt gammelt smuss og urenheter som har festet seg i lakken, før man påfører voks eller en forsegling for å få best mulig beskyttelse mot alt det som angriper lakken.

Vi kan ikke fjerne riper og småskader i lakken, men vi kan gjøre slik at de blir så lite synlige som mulig. Lakkforsegling har blitt en viktig del av virksomheten i avdelingen. Ikke bare i forbindelsemed eierskifte.

Vi har mange kunder som kommer igjen en gang i året for å få foretatt en lakkforsegling. Det gjør at lakken holder lenger, og at bilen blir lettere å holde ren. Av de fem som arbeider på avdelingen er stort sett en opptatt med lakkforsegling for kunder. Vi bytter om på hvem som gjør hva. Det er mange gjentagende bevegelser i det vi driver med, så det er fornuftig med en rotasjon.

Skadelig vask

Når Geir Arne forteller hvordan man bør vaske bilen eller spesielt hvordan man ikke bør gjøre det, så kan det være lurt å lytte.

Den største synden folk flest gjør er at de går løs på en skitten bil med børste. Hageslange med børste er FY!

Du bør starte med en avfetting. Helst en som er basert på alkohol og ikke white spirit. Da fjerner man ikke beskyttelsen på lakken, og avfettingsvæsken setter ikke igjen skjolder hvis den tørker. Dessuten er den mest miljøvennlig. Etter at avfettingen har fått virke en stund er det en skikkelig høytrykkspyler som gjelder. Bare hageslange er for dårlig. Spyl av nedenfra og opp, og så ovenfra og ned. Først når det er gjort, kan du ta fram bøtte og svamp, og nå skal bilen være så ren at svampen ikke blir møkkete. Gnir du på en skitten bil med børste eller svamp, så blir det i prinsippet som å slipe med sandpapir, sier han.

Pigger lager rust Innsyn

Såkalt piggrust i lakken er et kjent problem. Partikler fra bremser og pigger setter seg på lakken og kjennes som en ru overflate. Geir Arne sier at det har kommet stadig bedre metoder for å få disse avleiringene fjernet, noe som er viktig. Blir de sittende over et år, går de gjennom lakken og forårsaker rust.

Det er også viktig å beskytte lakken med voks. Etter at man har polert bilen og renset bort all skitt, ligger porene i lakken åpne. Da må den beskyttes. Det mange ikke vet er at det står i instruksjonsboka at bilen skal behandles med voks tre ganger i året for at rustgarantien skal gjelde. Hvis man koster på seg en lakkforsegling, virker den i ett år. Nå har det også kommet en ny type forsegling, keramisk coating. Den behandlingen er mer kostbar, men varer til gjengjeld flere år.

Innsyn

Klargjøringa skal nå etablere en liten avdeling i den ene enden av salgshallen. Her vil man bak glassvegger jobbe med utvendig behandling av bilene, slik at kundene kan få se hva som gjøres. Dette er en del av bedriftsfilosofien som går ut på å være mest mulig åpen og synlig forkunden.

Vi ønsker å være tett på og ha en nær dialog med våre kunder. Har de noen spesielle ønsker i forbindelse med at bilen er inne hos oss, skal de være trygge på at «det ordner seg». Vi skal hele tiden spørre oss selv «hvordan ville du at jobben skulle gjøres hvis det var din bil».

Tenker du at «det er ikke så nøye, det blir bra nok», passer du ikke inn her, sier Geir Arne Hanseseter.