De fleste er «midt på treet»
– I den ene enden av skalaen har vi de som leverer fra seg en bil som er omtrent like strøken som da de fikk den. De er ikke så mange, men de finnes. I den andre enden er det biler med røyk–og dyrelukt, hundehår, og kanskje en halvspist grillpølse. Vi har til og med måttet fjerne fotspor i taktrekket. Da kan man jo lure på hva som har foregått i bilen. Men dette er også unntakene. De aller fleste er sånn midt på treet, sier han. Det er en omstendelig behandling bilene får i klargjøringa.
– I kriker og kroker der vi ikke kommer til, bruker vi trykkluft for å blåse rent. Alle overflater blir rengjort med interiørsåpe, og er det lukt i bilen fyller vi den med ozongass som får virke en stund før vi lufter den ut. Ozon tar knekken på bakteriell lukt, forteller Geir Arne. Skulle de få inn biler som kan inneholde covid–smitte, kjører de en renseprosess gjennom klimaanlegget før jobben starter.
Forsegler lakken
De som kjøper en bil, vil gjerne at den skal være blank og fin. Den utvendige finishen er en viktig del av jobben som starter med å få bort alt gammelt smuss og urenheter som har festet seg i lakken, før man påfører voks eller en forsegling for å få best mulig beskyttelse mot alt det som angriper lakken.
– Vi kan ikke fjerne riper og småskader i lakken, men vi kan gjøre slik at de blir så lite synlige som mulig. Lakkforsegling har blitt en viktig del av virksomheten i avdelingen. Ikke bare i forbindelsemed eierskifte.
– Vi har mange kunder som kommer igjen en gang i året for å få foretatt en lakkforsegling. Det gjør at lakken holder lenger, og at bilen blir lettere å holde ren. Av de fem som arbeider på avdelingen er stort sett en opptatt med lakkforsegling for kunder. Vi bytter om på hvem som gjør hva. Det er mange gjentagende bevegelser i det vi driver med, så det er fornuftig med en rotasjon.