fbpx

Skift av bremsevæske

Problemer som kan oppstå med gammel bremsevæske

Lite er viktigere for kjøresikkerheten enn bilens bremser, og bremsevæsken er helt avgjørende for at bremsene fungerer som de skal. Bremsevæsken skal tåle temperaturer opp til 250 grader, og gjør at du har riktig trykk i bremsesystemet når du trykker på bremsepedalen.

Gammel bremsevæske kan ha trukket til seg fuktighet. Dette skaper kondens og reduserer kokepunktet. Vannutblandet bremsevæske kan dessuten forårsake rustskader. 

Bestill bremsevæskeskift hos din Personlige servicetekniker. 

Skift bremsevæske annenhvert år

Vi anbefaler å skifte bremsevæske annenhvert år. Da er du helt sikker på at bremsevæsken gjør jobben sin. Bestill bremsevæskeskift hos oss, så hjelper våre dyktige og erfarne serviceteknikere deg.

Riktig trykk i bremsesystemet

Når vi skifter bremsevæske, gjør vi det i hele hydraulikksystemet. På den måten hindrer vi at det oppstår rustskader i systemet på grunn av fuktskadet bremsevæske eller bremseolje.

Bremsevæsken sørger for riktig trykk i bremsesystemet når du trykker på bremsepedalen, noe som i sin tur gjør at bilen reduserer farten når du bremser. 

Hva skjer om jeg ikke bytter bremsevæske?

Kokepunktet synker. Et lavt kokepunkt er ømfintlig for både varme og vann. Det er nok med noen harde innbremsninger på rad for at væsken skal begynne å koke, og pedalen går i bunn. Et like stort problem med vannutblandet bremsevæske er at hele hydrauliksystemet ruster innenfra. Det gjelder både hovedsylinderen, hjulsylinderene og de reguleringsventiler som skal hindre at hjulene låser seg ved bremsing.