fbpx
Ved både første og annet øyekast kan det være vanskelig å vite om man står i salgshallen for nye eller brukte bilder. En “bruktbil” er ikke lenger hva den engang var.

Svein Frydenlund og hans kolleger i bruktbilavdelingen til Jensen & Scheele Bil har vanligvis mellom 70 og 80 biler i sitt sortiment. Når man ser den lange rekken av biler utenfor lokalene, er det lov å spørre seg om de brenner inne med alt det brukte. Det gjør de imidlertid ikke. Målsettingen er at det skal selges 60 biler i måneden. I 2019 ble det solgt totalt 720 biler, i fjor noe lavere. I gjennomsnitt skrives det er par kontrakter hver dag.

Korona-året 

Det siste året har vært preget av pandemien.

– Det vi har merket er at trafikken i lokalene her har vært noe lavere enn vanlig, men til gjengjeld er det flere som har benyttet seg av nett og andre måter å kontakte oss på. Fjorårets sommer ble veldig spesiell. Ikke bare for oss, men for bruktbilbransjen generelt. Da Syden-reisen gikk i vasken på grunn av koronaen, skulle plutselig alle kjøre på sommerferie i Norge, og etterspørselen etter bruktbiler ble så stor at det rett og slett ble mangel på biler.

Fulgte drømmen

Svein Frydenlund trives godt i den jobben han har hatt i tre år. Sitt yrkesaktive liv har han tidligere stort sett tilbrakt ved Industriprodukter og hos Ernex. Innerst inne har han alltid hatt lyst til å bli bilselger, men hadde slått seg til ro med at det ikke kom til å skje.

– Så hadde det seg slik at jeg hadde lyst til å drive med noe på fritida og spurte daglig leder hos Jensen & Scheele, som jeg kjente fra før, om de ikke trengte noen ekstra folk til å hente biler og den slags. «Du vil ikke selge biler i stedet, da» var svaret. Dermed måtte han spørre seg selv om han ville forlate en jobb med fast lønn og regulert arbeidstid til fordel for en selgerjobb der lønna delvis er basert på provisjon av det du selger og der du ikke alltid klarer å kontrollere din egen arbeidstid.

En livsstil 

– Jeg valgte å takke ja til å bli bilselger, og har ikke angret på det. Jeg visste at Jensen & Scheele var en utrolig bra bedrift, og jeg hadde fra mine tidligere jobber erfaring med kundebehandling, så jeg tok sjansen.

– Det å være selger blir en livsstil. Du lærer deg å kjenne mennesker og møte deres ønsker og behov, sier Svein, som mener at den gamle forestillingen om den litt frynsete bruktbilselgeren passer dårlig på tilstandene i bransjen i dag.

– Skal du lykkes så er du helt avhengig av å skape gjensidig tillit. Klarer du å skape gode relasjoner, så vil du også få en kundekrets som av den grunn kommer til deg.

Brukt, men neste nytt

– Som nevnt innledningsvis er ikke en bruktbil det den engang var.

En stor del av bruktbilparken i dag er «nesten nye» biler?

– Ja, det er mange som bytter inn bilene ofte av ulike årsaker, og etter hvert som leasing har grepet om seg får vi inn mange biler som bare har gått i tre år, sier han.

– Dermed kan en bruktbil også være en kostbar bil, noe som vel også gjør at kjøperen stiller krav?

– Det er klart. En bruktbilhandel kan dreie seg om mye penger. Samtidig skal kunden være klar over at det er en bil som er brukt. Derfor mener jeg det er viktig at kunden både ser over og prøver bilen før kontrakten undertegnes. En brukt bil vil kunne ha noen spor etter bruk, og ikke minst dekkene vil jo ha en viss slitasje etter hvor langt de har gått.

Pris, utstyr og kilometerstand

– Hva er det kundene først og fremst er opptatt av?

– Mange har på forhånd bestemt seg for hvor mye de kan bruke på bil, og ser etter biler i den prisklassen. Andre kan være ute etter en spesiell modell. Dernest handler det mye om hva bilen har av utstyr og kjørelengde. I tillegg kan det være spesielle ønsker om alt mulig som fargevalg og fargekombinasjoner på eksteriør og interiør.

– Så blir det å prøve å finne en løsning som best faller innenfor det kunden ønsker. En god handel er når både selger og kjøper er fornøyd, sier Svein Frydenlund.