fbpx

Pressemelding – 8. september 2021

Volvo Cars lanserer i dag en helt ny generasjon ladbare hybrider med lang rekkevidde, reduserte utslipp og bedre ytelser. Den elektriske rekkevidden økes til inntil 91 kilometer (WLTP*).

Den nye ladbare hybriddrivlinjen kan gi inntil 60 prosent lengre rekkevidde på utvalgte modeller og redusere CO2-utslippene med om lag 50 prosent.

– Bilene får nå mye lengre elektriske rekkevidde. Med økt rekkevidde og større batterikapasitet blir våre ladbare hybrider enda mer miljøvennlige, sier PR- og kommunikasjonssjef i Volvo Car Norway.

Batterikapasiteten til de ladbare hybridene økes med 62 prosent fra 11,6kWh til 18,8kWh. For S60 gir det en preliminær WLTP-rekkevidde på inntil 91 kilometer (59km tidligere), mens en V90 går fra 56km til 87km og V60 går fra 55km til 88km. XC60 får inntil 73km (53km tidligere) og XC90 får inntil 68km (50km tidligere).

Teknologioppgraderingen gjelder for bilene i 60- og 90-serien som er bygget på Volvo Cars’ SPA-plattform (Scalable Product Architecture). XC40, som er bygget på Volvo Cars’ CMA-plattform (Compact Modular Architecture) er ikke en del av denne teknologioppgraderingen.

Elektrisk verdensklasse
Volvo Cars har tidligere analysert 13 450 norske ladbare hybrider for å se hvor mye de kjøres på ren elektrisitet. Analysen viste at nesten halvparten av kjørestrekningen ble kjørt på ren elektrisitet – uten at forbrenningsmotoren var i gang.

– De norske kundene er faktisk de Volvo-kundene som kjører mest på strøm i hele verden og vi vet at de lader veldig ofte. Med lengre rekkevidde kan det bli enda mer elektrisk kjøring, sier Trosby.

Volvo-analysen viser at bilene i stor grad brukes til småkjøring og i relativ lav hastighet, noe som er ideelt for bruk av elektrisk drift. Det indikerer at mye av kjøringen foregår i tettbebygde strøk der lav-utslippskjøring er viktig og kan bidra til renere luft.

SSB-tall fra 2020 viser at en norsk personbil i gjennomsnitt kjører litt over 30 kilometer per dag.

Kraftigere motor og forbedret AWD
I tillegg til lengre rekkevidde, øker Volvo også ytelsen til den elektriske motoren. Dette gir mer effekt og forbedret firehjulsdrift. Dreiemomentet til den elektriske motoren økes fra 240Nm til 309Nm og motoren får en effektøkning fra 87hk til 145hk.

– Med en mer kraftfull elektrisk motor og en optimalisert forbrenningsmotor forbedrer vi kjøreegenskapene til bilene. Dette gir bedre ytelser i ren elektrisk drift og enda bedre firehjulsdrift når man trenger det, sier Trosby.

T8-varianten får en samlet effekt fra forbrenningsmotoren og den elektriske motoren på 456hk og 707Nm, mens T6-varianten får 350hk og 659Nm.

Salget er allerede i gang og Volvo forventer at de første bilene med den nye, ladbare hybridteknologien leveres til Norge i slutten av fjerde kvartal 2021.

Lengere rekkevidde
Bilene får et nytt batteri der cellene ligger i tre lag, i stedet for to som de gjorde på den forrige generasjonen. Batterikapasiteten økes dermed fra 11,6kWh til 18,8kWh (nominelt).

– For populære XC60 økes rekkevidden med nesten 50 prosent, til 73 kilometer. XC60 er den bilen som kjøres mest på strøm i Norge og denne kjøringen kan nå styrkes ytterligere, sier Trosby.

Den tilgjengelige energien i batteriet økes med 63 prosent fra 9,1 kWh til 14,9 kWh. Bilene beholder bagasjeromsplassen og kupéplassen på tross av den økte batterikapasiteten.

Forbedret «one pedal drive»
Sammen med den kraftigere elektriske motoren og det mer energitette batteriet, skal den oppgraderte drivlinjen gi mer effektiv regenerering av energi til batteriet. I tillegg forbedres one pedal drive-funksjonen, noe som kan gi en mer komfortabel kjøreopplevelse for dem som foretrekker en-pedalskjøring. One pedal drive leveres på XC60, S90 og V90 som er utstyrt med Android Automotive.

Bilene vil ha kjøremodusene Hybrid, Power, AWD (låst firehjulsdrift), Off Road (på XC-bilene) og Pure. I Pure-modus låses bilen til å kjøre helelektrisk og forbrenningsmotoren starter kun om batteriet er tomt for energi eller om sjåføren gjør en «kick down»-manøver med gasspedalen.

Høydepunktene i den nye ladbare hybriddrivlinjen til Volvo Cars (alt er preliminære tall og iht. WLTP):

  • Inntil 60 prosent lengre rekkevidde (V60). Inntil 90 kilometer på enkelte modeller (S60/S90).
  • Batterikapasiteten økes med inntil 62 prosent
  • Om lag 50 prosent lavere drivstofforbruk CO2-utslipp
  • 65 prosent mer elektrisk kraft
  • Forbedret ytelse både på den elektriske motoren alene og i kombinasjon med forbrenningsmotoren.
  • Forbedret “one pedal drive” (gjelder XC60, S90 og V90 med Android Automotive)
  • Forbedrede AWD-egenskaper (firehjulsdrift)
  • Alle tekniske data i pressemeldingen er preliminære. Rekkevidde er oppgitt iht. testsyklusen WLTP. Offisielle data blir klare på et senere tidspunkt. Tilgjengeligheten i funksjonalitet, tilbud og tjenester beskrevet i pressemeldingen kan variere fra marked til marked.

Les hele pressemeldingen fra Volvo Cars her